Review: 50HURTZ @ Melkweg (24-01-2014)

Na een hele lange tijd niet op 50HURTZ te zijn geweest, durfde ik het er deze keer wel weer op te wagen. Met name omdat Karimooo er stond en ik er vrijwel zeker van was dat deze uit Amsterdam afkomstige man, die mij al meerdere keren heeft verrast met een geweldige afsluiter, goed zou vermaken. Naast Karimooo stonden TB6K, Kolt, Crissy Criss en onderhand uitgegroeid tot een Amerikaanse gigant Figure. Ik zelf had mijn zinnen op niemand meer dan Karimooo gezet en was lichtelijk benieuwd naar Crissy Criss aangezien ik daar een aantal jaren terug een vreselijk slechte dubstep set van heb moeten aanhoren. De beste man heeft iets goed te maken bij mij!

Extra vroeg op pad met de trein richting Damski, zodat we niet al te lang buiten in de fameuze wachtrij moeten staan voor de Melkweg die soms verder dan het plein rijkt. Samen met een horde van ongeveer 20 man (AEM represent!) slenteren we Amsterdam door richting de betreffende locatie. Eén prachtige en vooral gezellige wandeling al zeg ik het zelf. De rij voor de Melkweg viel nog mee en na een half uurtje waren we denk ik wel binnen met de nodige zaken geregeld (Lees: garderobe).

TB6K staat al even te draaien als ik mijn dansvoetjes de zaal in beweeg. Het eerste wat mij opvalt is de menigte die al goed hard aan het gaan is, en dat voor een opener. Bobby weet zeker wel hoe hij een publiek moet opzwepen met wat bruut bass geweld. Niet de standaard openingsmuziek die ik normaal gewend ben, het diepe was denk ik al voorbij en we zijn al bij het moment dat het vuist pompen en 2-steppen is toegeslagen. TB6K had ik net als velen anderen gemist op Resist #4 (waar hij niet aanwezig was) en vanavond heeft hij toch nog even laten weten hoe dik de man kan draaien. Heb veel slechtere sets gehoord van hem, dit is denk ik, nee, niet denk ik, ik weet het zeker, het beste setje wat ik van TB6K heb mogen aanschouwen. Big ups!

Next up Kolt, ook wel bekend als Robokop & Whacka. Met hun nieuwe track ‘Shout It Out‘ onder de promo video van 50hurtz hadden ze mijn aandacht nog niet echt getrokken. Wel een waardig feest nummer, maar niet aan mij besteed. De overstap van de boze bassen die TB6K gooide en de iet wat glitchhop infested set van Kolt kon ik er maar moeilijk inkomen, desondanks dat het merendeels van de zaal de voetjes goed deed bewegen ben ik naar buiten gevlucht voor een schep frisse lucht. De Melkweg staat dan ook bekend om de heerlijke broeikas dat het is, en al helemaal als het feest alleen maar in de MAX zaal word gehouden, wat erg jammer was. Dat betekend; geen rookruimte, geen tweede kleine zaal en een volgepropte grote zaal, gang en buitenruimte voor de rokers. De WC’s waren niet eens druk, wat dan wel weer een voordeel is! Kolt dus, niet mijn ding maar het publiek was tevreden en opgewarmd voor wat er nu nog moest komen.

Iets wat ik nog steeds niet snap is dat ze Crissy Criss na Kolt hebben gedaan en niet Figure. Wat na mijn mening veel beter had gepast qua muziek en de opbouw van de avond zelf. Anyway, Crissy Criss, de volgende van de avond die de zaal mag proberen te slopen en op de kop mag zetten. En op de kop was het zeker! Een super strakke set, volgepompt met de ene drum and bass hit na de andere drum and bass hit, was dit voor mij een aangename verassing na die vreselijke avond dat meneer Crissy Criss zonodig dubstep moest draaien. Dit is waarvoor ik naar feestjes kom tegenwoordig! Wat een, excuse my French ;), FUCKING energie, en wat een FUCKING heerlijke set. Het publiek was niet meer te houden, ook al hoorde ik her en der gezeur over het feit dat er drum and bass op een dubstep feest werd gedraaid. Want hé, er bestaan nog steeds van die zielen met oogkleppen op die niks anders dan dubstep luisteren en willen horen. Jammer maar helaas, hun gemis. Het dak in de Melkweg was net niet weggeblazen, maar het scheelde weinig. Erg content met deze boeking en meer dan content over wat Crissy Criss heeft laten zien van zichzelf. Ik zeg; ‘Organisatie van 50HURTZ, voor herhaling vatbaar! Meer van deze acts!’

Helaas komt aan al het goede een einde en maakt Crissy Criss ruimte voor de Amerikaan Figure, die overigens voor het eerst op Nederlandse bodem draait. Net als wat ik bij Kolt zei, niet echt aan mij besteed, alhoewel ik ‘Cut Throat‘ wel een erg fijn nummertje van Figure vind. De overgang van drum and bass naar weer wat dubstep wat al gauw oversloeg in veel te veel bliepjes en andere lazer geluid, waarna we wat vieze electro op ons bord gediend kregen en wat de beste meneer Figure de rest van zijn set heeft lopen draaien. Alleen hoor ik nu niemand klagen over dat er wat anders word gedraaid dan dubstep, want Figure is natuurlijk een ander verhaal. Ofzo. Eerlijk gezegd heb ik verder vrij weinig van zijn set meegekregen aangezien ik het bij de bliepjes en lazers al lang niet meer trok en ben gevlucht toen hij een vreselijke uit de baarmoeder gerukte moombahton remix van DJ Hazard’s track Mr. Happy uit de kast trok. De rest van de set heb ik mij vergrepen aan raket ijsjes, blaas-leeg-maak-sessie en een goede hoeveelheid verse lucht.

Pas bij mijn persoonlijke held Karimooo kom ik de zaal pas weer binnen gestrompeld om nog even een uurtje goed hard te kunnen gaan. En dat hard gaan, dat is ook letterlijk hard gaan. Karimooo windt er geen doekjes omheen en gooit direct o.a. wat Black Sun Empire in de strijd wat zich al gauw opbouwt richting hak en zaag werk met als uitschieter de track van The Outside Agency & Cooh – Soul Keepers. Normaal bij de sets van Karimooo zie je vaak de zaal met een behoorlijk tempo leeg stromen aangezien niemand trek heeft aan een portie hardcore, maar deze keer bleef het opvallend druk in de zaal en ging iedereen net zo hard erin mee als dat ik dat deed. Niet erg, Karimooo verdient veel meer aandacht en respect dan dat de man nu al krijgt. Althans, dat vind ik.

Met de laatste track zoals altijd een rondje reggae is het dan echt afgelopen en is het tijd om de veel te drukke garderobe te overwinnen. Een stampede aan zwetende vermoeide mensen die tevergeefs zichzelf vooruit proberen te drukken richting hun jassen en tassen, altijd fijn. Dat is iets waar de Melkweg zelf nog wat aan kan doen denk ik, de uitloop van een feest. Dat heeft nog nooit soepel gelopen, tenzij je vroeg weg gaat natuurlijk, maar wie doet dat nou?! Niet de beste 50hurtz die ik heb meegemaakt, maar ook bij lange na niet de slechtste. Graag nog een shout-out richting de AEM crew die aanwezig was vanavond, wat ontzettend gezellig was dat!

Op naar de volgende, en wel te verstaan op de 14e van Maart! Zie ik iedereen daar weer?

Over Sanne 7 Artikelen
iets met een meisje, bier en een hele bult muziek. Ik jat je pet als ik heb genoten van het bedwelmend genotmiddel alcohol. Niet vies van een potje hakken, wel vies van glitters en clowns. Buiten bass gerelateerde zaken zoals voetbal, grafitti en kunst is waar ik voor leef. Represent die AEM posse!